جو دو سر پرک ارگانیک

جو دو سر پرک ارگانیک


غلات گیاهانی هستند که دانه دارند و قرن‌ها است که در زندگی بشر به عنوان یکی از غذاهای اصلی به شمار می‌روند. محققان تاریخی با مطالعه‌ی تمدن‌هایی که در گذشته وجود داشته‌اند، دریافته‌اند که دو محصول گندم و جو جزو محصولات اصلی سبد تغذیه‌ی پیشینیان بوده‌اند و درصد زیادی از زمین‌های کشاورزی زیر کشت آن‌ها قرار داشته‌اند. امروزه نیز سهم غلات در غذای انسان در سراسر جهان بیش از 50 درصد است و این رقم در کشورهای آسیایی و آفریقایی که کشاورزی در آنجا رونق بیشتری دارد، گاه به 80 درصد نیز می‌رسد. وقتی از غلات صحبت می‌کنیم، معمولاً دو محصول گندم و جو به ذهن ما خطور می‌کنند؛ این در حالی است که غلات از تنوع بالایی برخوردار هستند. این تنوع به حدی است که ما حتی ممکن است نام برخی غلات را نشنیده باشیم و یا تا به حال آن‌ها را مصرف نکرده باشیم؛ جو دو سر یکی از این دسته غلات است که اگرچه در ایران کمتر شناخته شده است، اما در سایر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره‌ی جوی دو سر ارائه دهیم تا با این محصول، خواص و فواید آن آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

  1. جو دو سر چیست؟
  2. جوی دو سر پرک چه تفاوتی با جوی دو سر دارد؟
  3. جوی دو سر پرک ارگانیک به چه محصولی گفته می‌شود؟
  4. جوی دو سر پرک چه ترکیباتی دارد؟
  5. فواید مصرف جوی دو سر پرک چیست؟
  6. جوی دو سر پرک را چگونه باید مصرف کرد؟
  7. آیا مصرف جوی دو سر پرک عوارض هم دارد؟
  8. برای مصرف جوی دو سر پرک به چه نکاتی باید توجه کرد؟


جو دو سر چیست؟

جوی دو سر یکی از انواع غلات است که ظاهری کشیده و باریک دارد و برگ‌های آن به حالت نوک تیز هستند. رشد این گیاه از نظر ارتفاع معمولاً به حدود یک متر می‌رسد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که جو دو سر همان جو است، این در حالی است که این تصور نادرست بوده و باید گفت که جو دو سر و جو، دو محصول متفاوت بوده و از نظر ویژگی‌های فیزیکی و خواص تغذیه‌ای نیز کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند. به دلیل آن که دو طرف دانه‌های این محصول ظاهری شبیه به هم دارد، به آن جو دو سر می‌گویند. در زبان لاتین به جو دو سر «یولاف» گفته می‌شود. ساقه‌ی گیاه یولاف تو خالی است و حالتی بندبند دارد. در ابتدا این محصول به منظور تغذیه‌ی انواع دام کشت می‌شد، اما بعدها با پی بردن به خواص شگفت‌انگیز آن و تأثیر قابل توجه در سلامت در سبد غذایی انسان‌ها نیز جای گرفت. این محصول به سادگی کشت می‌شود و حتی در زمین‌هایی که دارای قوام کم هستند نیز قدرت رشد دارند. دانه جو دو سر همچون سایر انواع غلات سرشار از نشاسته و پروتئین است که نقش مهمی را در سبد تغذیه‌ای انسان ایفا می‌کند و می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان داشته باشد. ارزش تغذیه‌ای جوی دو سر از جوی معمولی بسیار بیشتر است و به همین خاطر جوی دو سر یا یولاف یکی از محصولاتی است که بر سر میزهای صبحانه در تمام کشورهای جهان دیده می‌شود. مصرف جوی دو سر از جوی معمولی راحت‌تر بوده و به دلیل بافت نرم‌تری که دارد، می‌توان آن را هم به صورت خام و هم در پخت غذاهای مختلف مصرف کرد. 


جوی دو سر پرک چه تفاوتی با جوی دو سر دارد؟

اگر قصد دارید جو دو سر پرک را در سبد غذایی خود جای دهید، بهتر است حتماً محصولی را تهیه کنید که به صورت ارگانیک تولید و فرآوری شده باشد تا از خواص آن به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوید.


به طور کلی نوع پرک شده‌ی غلات به بلغور آن‌ها اشاره دارد؛ وقتی دانه‌های هر کدام از انواع غلات مانند گندم یا جو را از غلافشان بیرون آورده و به حالت بلغور شده مصرف کنیم، اصطلاحاً به آن‌ها گندم پرک شده یا جوی پرک شده گفته می‌شود. جوی دو سر همانند جوی معمولی یک لایه‌ی محافظ بیرونی به نام پوسته دارد که این لایه باید در هنگام مصرف برداشته شود. جوی دو سر معمولی در حالت عادی سفت‌تر بوده و مصرف آن به صورت خام مشکل است؛ به همین خاطر پرک کردن جوی دو سر سبب می‌شود تا هم مصرف آن ساده‌تر گردد و هم از هضم راحت‌تری در معده برخوردار باشد. گاهی برخی افراد خودشان جوی دو سر را آسیاب می‌کنند و یا ترجیح می‌دهند که آن را به حالت آرد شده یا خرد شده مصرف کنند که این روش استفاده نیز در هضم بهتر غذا مؤثر است. پرک کردن غلات هم به دیرتر فاسد شدن آن‌ها کمک می‌کند و هم از ایجاد حشرات و آفت در محصول تولیدی ممانعت به عمل می‌آورد.


جوی دو سر پرک ارگانیک به چه محصولی گفته می‌شود؟

حتماً تا به حال کلمه‌ی ارگانیک زیاد به گوشتان خورده است؛ میوه ارگانیک؛ مرغ ارگانیک، غلات ارگانیک و... به طور کلی محصولات ارگانیک به محصولاتی گفته می‌شود که به طور طبیعی رشد می‌کنند و تولید می‌شوند. ممکن است پیش خود بپرسید مگر ممکن است میوه یا غلات به طور غیر طبیعی رشد کنند؟! پاسخ مثبت است؛ محصولات غیر ارگانیک محصولاتی هستند که با استفاده از سموم شیمیایی و سموم دفع آفات گیاهی به دست می‌آیند. این سموم در بهترین حالت در صورتی که به اندازه در فرآیند تولید محصول مورد استفاده قرار گیرند، وارد بدن می‌شوند و عوارضی را در میان مدت و بلند مدت از خود نشان می‌دهند. این در حالی است که برخی کشاورزان به صورت غیراصولی و زیاده از حد از این سموم استفاده می‌کنند و گاهی برخی از این سم‌ها می‌توانند برای انسان کشنده باشند. همچنین با توجه به رشد جمعیت و افزایش نیاز بازار به محصولات غذایی، استفاده از این سموم به دلیل آن که رشد محصولات را تسریع می‌بخشد صورت می‌گیرد. به جرأت می‌توان گفت که یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان در بین درصد قابل‌توجهی از مردم به همین سموم و استفاده از آن‌ها در تولید محصولات غذایی باز می‌گردد. بنابراین به میزانی که در سبد تغذیه‌ای خود محصولات ارگانیک را وارد کنیم، بر طول عمر خود اضافه کرده و از ابتلا به بیماری‌های خطرناک جلوگیری کرده‌ایم. محصولات ارگانیک به دلیل آن که از هیچ‌گونه سمی در فرآیند تولید آن‌ها استفاده نشده، محصولاتی کاملاً طبیعی، مفید و سرشار از مواد مغذی هستند که هیچگونه عوارض غیرطبیعی به دنبال ندارند. این مسئله درباره‌ی جو دو سر پرک ارگانیک نیز صدق می‌کند؛ به همین خاطر اگر قصد دارید جو دو سر پرک را در سبد غذایی خود جای دهید، بهتر است حتماً محصولی را تهیه کنید که به صورت ارگانیک تولید و فرآوری شده باشد تا از خواص آن به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوید.


جوی دو سر پرک چه ترکیباتی دارد؟

جو دو سر پرک را می‌توان یکی از غلات کامل به حساب آورد که سرشار از فیبر و کربوهیدرات است. چربی و پروتئین موجود در این محصول از سایر غلات بیشتر بوده و ترکیبات آنتی اکسیدانی و بتاگلوکان در آن به وفور وجود دارد. علاوه بر این وجود عناصری مانند فسفر، منگنز، منیزیم، مس، آهن، روی، اسید فولیک، ویتامین‌هایB1  و B2، پتاسیم و کلسیم آن را به یکی از مغذی‌ترین مواد تبدیل کرده است. نوعی از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام اونانترامید وجود دارد که تنها در جو دو سر یافت می‌شود و وجود پلی فنول‌ها در این محصول آن را به شدت ضد سرطان ساخته است. جو دو سر پرک بر خلاف برخی غلات دیگر گلوتن ندارد و دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است و به همین خاطر نقش مؤثری در سلامت افراد در تمام رده‌های سنی می‌تواند ایفا کند. در طب سنتی جو دو سر یک گیاه دارای طبعی معتدل محسوب می‌شود؛ یعنی نه گرم است و نه سرد و از این نظر مورد توجه قرار دارد. پزشکان طب سنتی برای بیمارانی که دارای مشکلاتی مانند ضعف اعصاب، عفونت، ضعف جسمانی، یبوست، درد، بیماری‌های پوستی، چاقی و آلرژی هستند، مصرف جو دو سر را تجویز می‌کنند. جالب است بدانید که در هر 100 گرم جو دو سر 380 کالری انرژی وجود دارد؛ همچنین در این مقدار حدود 13 گرم پروتئین، 6.5 درصد چربی، 67 گرم کربوهیدرات، 10 گرم فیبر و میزان اندکی قند وجود دارد. با توجه به موارد گفته شده و مقایسه‌ی جو دو سر با سایر غلات می‌توان به جرأت گفت که چنین ترکیباتی به صورت یکجا در کمتر محصولی یافت می‌شود و همین مسئله است که مصرف جو دو سر را مورد تأکید متخصصان علم تغذیه قرار داده است.

 

فواید مصرف جوی دو سر پرک چیست؟

یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از جو دو سر پرک بالا بردن مقاومت بدن در برابر ابتلا به انواع سرطان‌ها است. ترکیبات آنتی اکسیدانی قادرند با تکثیر سلول‌های سرطانی مبارزه کنند و مقاومت گلبول‌های سفید را در مکانیزم دفاعی بدن افزایش دهند. همچنین استفاده از این محصول نیاز بدن به مواد معدنی را تأمین می‌کند و بر مقاومت و استحکام استخوان‌ها اثر مثبت می‌گذارد. بتاگلوکان ماده‌‌ای است که پس از وارد شدن به بدن حالتی شبیه به یک ژل محلول و چسبناک به خود می‌گیرد و از این طریق سطح کلی کلسترول خون و LDL را کاهش می‌دهد. این امر سبب می‌شود که احتمال ابتلا به انواع سکته‌های قلبی در فرد کاهش یافته از ابتلا به سکته مغزی جلوگیری نماید. افرادی که قصد کاهش وزن دارند و به رژیم لاغری پایبند هستند، می‌توانند بر روی جو دو سر پرک به عنوان یک غله‌ی مؤثر در لاغری حساب ویژه باز کنند؛ زیرا مصرف آن در فرد احساس سیری ایجاد کرده و اشتها را کم می‌کند. علاوه بر این مصرف این محصول تأثیر مثبتی بر عملکرد دستگاه گوارشی دارد. این غله ملین است و افرادی که یبوست دارند می‌توانند با مصرف آن مشکل خود را برطرف کنند. همچنین مصرف جو دو سر پرک ارگانیک به صورت جوشانده به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. از آنجایی که این محصول قند کمی دارد، مصرف آن به میزان متعارف مشکلی نه تنها برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه در کنترل این بیماری به ویژه دیابت نوع 2 نیز مؤثر است. مصرف جو دو سر پرک به حالت ماسک و یا حالت‌های مختلف دیگر برای سلامت پوست نیز مفید است و انواع آلرژی‌های پوستی را از بین برده و یا تسکین می‌دهد. به همین خاطر وجود محصولات آرایشی که با ترکیبات جو دو سر پرک ساخته شده‌اند، در سبد لوازم بهداشتی و آرایشی خانم‌ها پیشنهاد می‌گردد. زنانی که به سن یائسگی می‌رسند لازم است که از خود مراقبت‌های ویژه را برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها به عمل آورند و جو دو سر یکی از محصولاتی است که می‌تواند در این زمینه تأثیر زیادی داشته باشد. یکی دیگر از فواید مصرف جو دو سر پرک کاهش اضطراب و استرس است و به همین خاطر مصرف آن به افرادی که تخت فشارهای روحی شدید قرار دارند، پیشنهاد می‌گردد. این خاصیت به دلیل افزایش سراتونین خون است که از جو دو سر یک مکمل کاملاً طبیعی و انرژی‌زا می‌سازد. 

یکی     از مهم‌ترین فواید استفاده از جو دو سر پرک بالا بردن مقاومت بدن در برابر     ابتلا به انواع سرطان‌ها است. ترکیبات آنتی اکسیدانی قادرند با تکثیر سلول‌های     سرطانی مبارزه کنند و مقاومت گلبول‌های سفید را در مکانیزم دفاعی بدن افزایش     دهند.

جوی دو سر پرک را چگونه باید مصرف کرد؟

جو دو سر پرک ارگانیک را می‌توان به چند صورت مصرف کرد؛ یا اینکه آن را با شیر، ماست، سالاد و... ترکیب کنید و به صورت خام آن را میل کنید که در این صورت به دلیل آن که جو دو سر پرک در معرض حرارت ناشی از پخت و پز قرار نمی‌گیرد، خواص خود را بیشتر حفظ می‌کند. حالت دوم استفاده از آن در پخت غذاهایی مانند سوپ، آش و... است که در این صورت می‌توانید آن را به صورت پخته میل نمایید. نکته‌ی دیگری که باید مورد توجه قرار داد، زمان مصرف جو دو سر پرک ارگانیک است؛ به دلیل آن که این محصول سرشار از انرژی و کالری است، بهتر است آن را در ابتدای روز و یا در میان وعده‌ها میل کنید. از جو دو سر پرک ارگانیک اغلب به عنوان وعده‌ی غذایی صبحانه و یا عصرانه استفاده می‌شود که وعده‌ی صبحانه نشاط و شادابی را به ارمغان آورده و وعده‌ی عصرانه نیز نقش مهمی در رفع خستگی‌های روزانه دارد. در صورت تمایل می‌توانید جو دو سر پرک را به همراه ترکیبی از میوه‌ها، سبزیجات معطر، ادویه‌ها و... نیز استفاده کنید تا نسبت به استفاده از آن به صورت مداوم بیشتر ترغیب شوید. برخی افراد از آرد جو دو سر به جای آرد گندم برای غذاهایی مانند کتلت، ماهی، سالاد الویه و انواع دلمه و کوکو استفاده می‌کنند که در این صورت نیز می‌توان غذاهایی خوشمزه را با آن درست کرد. همچنین می‌توان جو دو سر را آرد کرده و در پخت نان جو مورد استفاده قرار داد. نان جو دو سر نیز در کاهش اشتها و افزایش سیری مؤثر بوده و می‌تواند در رژیم‌های لاغری به عنوان جایگزینی برای نان گندم به شمار رود.


آیا مصرف جوی دو سر پرک عوارض هم دارد؟

اگرچه تاکنون برای جو دو سر به طور مستقیم مضراتی یافت نشده است اما باید دانست که مانند هر غذای دیگری اگر در خوردن آن زیاده‌روی شود، ممکن است به عوارض نامطلوب بینجامد. مصرف بیش از حد جو دو سر، قند بدن را افزایش می‌دهد و احتمال ابتلا به دیابت را به وجود می‌آورد. همچنین در صورتی که در مصرف این محصول به صورت خام زیاده‌روی شود، ممکن است به دلیل طولانی شدن فرآیند هضم، روده‌ها مسدود شوند و فرد به یبوست دچار شود. بهتر است در روز حد معینی از این محصول را برای مصرف کنار بگذارید و از آن تجاوز نکنید؛ این میزان معمولاً حدود 100 گرم در نظر گرفته می‌شود. عوارض جانبی دیگری مانند اختلال در غدد، اختلال در خواب و اختلال در سیستم عصبی می‌توانند به طور بالقوه از جمله پیامدهای مصرف زیاد از حد جو دو سر پرک باشند.


برای مصرف جوی دو سر پرک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

از آنجایی که محصولات ارگانیک را به سختی می‌توان در بازار پیدا کرد، بهتر است برای خرید جو دو سر پرک سالم، حتماً به دنبال فروشگاه‌های ویژه عرضه محصولات ارگانیک جستجو کنید. اگر فروشگاه‌های عرضه محصولات ارگانیک در محل زندگی شما وجود ندارد، می‌توانید به فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه کنید و محصولات مورد نظر خود را در آنجا سفارش دهید تا برایتان ارسال گردد. معمولاً این سایت‌ها به دلیل شفافیت در قیمت و بالا بودن کیفیت محصولات عرضه شده قابل اعتمادتر هستند. همچنین برای خرید جو دو سر پرکحتماً محصولات تولید شده توسط برندهای معتبر را خریداری کنید. برند OAB یکی از برندهای شناخته شده و معتبر در این زمینه است که می‌توانید به آن اعتماد کنید. این برند تمام محصولات خود به ویژه جو دو سر پرک را به صورت ارگانیک تولید و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. در صورتی که قصد خرید از این برند را ندارید، قبل از خرید محصول از سایر برندها حتماً تحقیق کرده و درباره‌ی روش تولید محصولات آن‌ها اطلاعاتی به دست آورید. همان‌طور که در بالا اشاره شد، جو دو سر پرک ارگانیک خواص زیادی دارد و می‌تواند به عنوان یک غذای کامل در وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ممکن است برخی خانواده‌ها به دلیل آن که تاکنون این محصول را مصرف نکرده‌اند، عادت به آن نداشته باشند و به سختی اشتهای خوردن پیدا کنند؛ به همین خاطر توصیه می‌شود در ابتدا جو دو سر پرک را به همراه غذاهای مختلف میل کنید تا کم‌کم ذائقه‌ی شما با آن سازگار شود.